aanmelden zwangerschap
e-consult

BEVALLING

PIJN

Tijdens de bevalling reageert je lichaam meteen op pijn door zelf pijnstillers (endorfines) aan te maken zodat je minder pijn voelt.

Als je angstig of gespannen bent wordt de aanmaak van  endorfines belemmert. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling. Er zijn verschillende dingen die je zelf kan doen om met de pijn om te gaan en je zo ontspannen en comfortabel mogelijk te voelen.

ONTSPANNEN TIJDENS DE BEVALLING

ZOEK AFLEIDING

In het begin van de bevalling zijn de weeën meestal nog goed te verdragen. Let daarom tijdens de eerste weeën nog niet teveel op de pijn. Ons advies is om zo lang mogelijk gewoon door te gaan met waar je mee bezig bent, dus afleiding te zoeken.

PROBEER TE ONTSPANNEN

Het is natuurlijk spannend om te bevallen. Probeer je echter niet te veel over te geven aan die gevoelens, want dat maakt je gespannen. Door die spanning heb je meer last van de pijn en kunnen de weeën minder goed doorzetten.

RUST UIT TUSSEN DE WEEËN

Na iedere wee heb je steeds even pauze. Gebruik die momenten om te ontspannen en je voor te bereiden op de volgende wee. Laat alle spanning die in je lijf zit los en probeer rustig adem te halen dan voel je de pijn minder. Je moet je als het ware “opladen” voor de volgende wee

IEDERE WEE IS EEN STAPJE DICHTER BIJ DE ONTMOETING MET JE KINDJE

Het opvangen van de weeën is niet eenvoudig maar denk positief! Geloof erin dat je dit aankunt. Er zullen misschien momenten komen dat de pijn zo overweldigend is dat je denkt dat je het niet meer aankunt. Wij zullen je daarin ondersteunen maar ook je partner kan hierin een goede rol vervullen. Pak de draad daarna gewoon weer op. Denk bij elke wee dat je weer dichter bij het einde bent gekomen. Tel af in plaats van op. Denk aan het moment na de bevalling: als jij je baby vasthoudt!

CONCENTREER OP JE ADEMHALING

Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je te ontspannen en kun je de weeën beter opvangen. Blijf dus rustig doorademen.

ZORG DAT JE HET LEKKER WARM HEBT

“Koude vrouwen bevallen niet goed!” Dit is een gezegde maar ook echt waar. Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren aan die gemakkelijk zitten, en denk aan lekkere dikke sokken. Als je ligt, kun je warmwaterzakken bij je buik en rug leggen. Veel vrouwen vinden het lekker om onder de douche te zitten, met een warme straal water uit de douchekop op hun buik of rug gericht.

ANDERE VORMEN VAN NIET MEDICAMENTEUZE PIJNBESTRIJDING:

MEDICAMENTEUZE PIJNBESTRIJDING:

Bij een bevalling die niet vlot en soepel verloopt kan medicamenteuze pijnstilling een prima middel zijn om de bevalling toch tot een goed einde te brengen. Alle vormen van pijnstilling kunnen effect hebben op jou of je kind en wordt daarom alleen gegeven onder bewaking in het ziekenhuis. Er zullen extra controles worden verricht. Dit betekent dat wij je zullen overdragen aan de verloskundige/gynaecoloog van het ziekenhuis. Zij zullen de verantwoordelijkheid van de bevalling overnemen.

Vormen van medicamenteuze pijnstilling zijn:

• Pethidine injectie
  • Remifentanyl pompje
  • Epiduraal (ruggenprik)
  • Entonox (lachgas) mag door de verloskundige toegediend worden waardoor een overdracht niet nodig is.

Zie voor uitleg over medicamenteuze pijnbestrijding de folder

Heb je een vraag, wil je je zwangerschap aanmelden of heb je interesse in een e-consult?

Neem gerust contact met ons op: 045-5251291
of klik op een button: